AHLAN WAH SAHLAN

Followers

Thursday, November 19, 2009

BEKERJA kerana ALLAH


Ketahuilah saudaraku..wahai orang Islam..Berapa ramai sekarang ini di kalangan kita bekerja semata-mata kerana Allah s.w.t??? Kebanyakan kita bila bangun di awal pagi berasa malas untuk pergi kerja...bila sampai di tempat kerja berapa ramai yang terus bekerja tanpa mengikut waktu yang ditetapkan...


Kadangkala sering kita alami terutama di pejabat-pejabat kerajaan, sewaktu kita datang seawal pagi, bila tepat pukul 8.00 pagi belum kelihatan pegawai yang bertugas di kaunter...atau kita juga sering melihat "fenomina" di mana bila pukul 9.30 pagi sudah ramai "melepak" di kantin....Adakah mereka ini bekerja kerana Allah s.w.t???


Pernah diriwayatkan suatu hari ketika Rasulullah s.a.w duduk-duduk dengan para sahabat, mereka terlihat seorang anak muda sedang bekerja dengan penuh bersemangat. Lalu seorang sahabat berkata:
   "Kesihan anak muda itu. Alangkah bagusnya kalau usia muda dan kekuatannya digunakan untuk fisabilillah"



Mendengar ucapan sahabat itu, lalu Rasulullah bersabda:
  "Jangan kamu semua berkata demikian. sebab orang itu kalau keluarnya dari rumah untuk bekerja bagi menguruskan kehidupan anaknya yang masih kecil, maka dia telah berusaha ke arah "Fisabilillah". Jika dia berusaha untuk dirinya sendiri, tidak sampai meminta-minta (membodek-bodek/ mengampu) kepada orang lain..itu juga fisabilillah.Tetapi jikalau dia bekerja untuk "MENUNJUK-NUNJUK" apa-apa yang dimilikinya atau untuk "BERMEGAH-MEGAH", maka itulah "FISABILILLAH SYAITAN" atau kerana mengikut jalan syaitan. (HR: At-Tabrani)


Oleh itu wahai saudaraku...orang Islam, Mulai saat ini dan mulai detik ini..kita hendaklah bekerja kerana Allah s.w.t...bukan kerana hendak " MEMBODEK BOSS" dan bukan kerana ingin "GANJARAN" semata-mata..Kita tidak kira sama ada di kalangan kaum lelaki atau wanita, hendaklah berusaha dengan keringat sendiri...kerana itulah sebaik-baik rezeki yang kita terima..


Walaupun hasilnya sedikit di pandang mata..tetapi ianya banyak di sisi Allah s.w.t, kerana kita "bekerja dan berusaha dengan penuh iklas kerana Allah...amin!!!!"

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails